Scrisoare deschisă Guvernului Republicii Moldova

Stimate Domnule Recean,

Stimați Miniștri,

Vă comunicăm îngrijorarea Membrilor Partidului CUB (”Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”) cu privire la încetinirea politicilor de liberalizare a pieței energetice în RM.

Calificăm motivele pentru care consumatorii casnici și industriali din Republica Moldova achită cele mai scumpe tarife din Europa la gazele naturale și curent drept o bătaie de joc față de oameni și un rezultat al eșecurilor sistemice de a căuta alternative fiabile pe piețele externe. Constatăm faptul că pe durata anului 2022, Compania Energocom, aflată în subordonarea Ministerului Infrastructurii, Energiei și Transporturilor, condusă pe atunci de Ministrul Andrei Spînu (astăzi ex-ministru) a cheltuit peste 300 milioane euro, credit al BERD, pentru achiziții de gaze naturale cumpărate la preț de spot de la mai mulți traderi europeni, în condiții netransparente și negocieri directe.

Cunoaștem că aceste achiziții au evitat procedurile prevăzute de legislația națională, fiind operate prin intermediul Comisiei Situații Excepționale (CSE), iar în acest moment o bună parte din aceste volume de gaz procurat la cele mai înalte prețuri spot zac în depozitele din Ucraina, nefiind consumate. Odată cu declinul consumului la gazele naturale, gafele fostului Ministru devin tot mai evidente și mai regretabile. În rezultatul acestor decizii pripite și netransparente, consumatorii casnici și industriali din Republica Moldova achită astăzi mult peste prețul de piață al gazelor pe piața UE. Este o probă grăitoare a neprofesionalismului și ne-transparență care au caracterizat activitățile fostului Ministru.

Ex-ministrul Andrei Spânu era obligat să reducă riscurile tranzacțiilor autorizate de domnia sa pe piața liberă de gaze naturale pentru ca prețul erorilor sale să nu fie achitat azi de cetățenii Republicii Moldova, cei mai săraci dintre europeni, lucru pentru care astăzi acesta trebuie să răspundă atât politic, cât și juridic.

Avem obligația de a întreba Domniile Voastre dacă veți oferi explicații asupra motivelor pentru care impuneți consumatorii săraci din Republica Moldova să consume aceste gaze excesiv de scumpe procurate în urma unor decizii proaste? Noi credem că dacă ar fi existat o lege cu privire la răspunderea ministerială, care se mai găsește și astăzi înregistrată la Secretariatul Parlamentului Republicii Moldova, cetățenii ar fi avut un instrument puternic de responsabilizare a celor vinovați. Vă semnalăm câteva probleme de sistem care nu pot fi ignorate și care ar trebui să devină obiect al unor soluții asumate de guvernare.

În primul rând, vă întrebăm cui servește decizia fostei PM N.Gavrilița de a clasifica subiectul volumelor de gaze cumpărate în anul 2022 sub pretextul că ar fi ”rezerve strategice” și, ca atare, ”secret de stat”, altul decât de a extrage aceste achiziții de sub instrumentul controlului parlamentar? Potrivit normelor în vigoare, controlul efectiv al legislativului este exercitat prin intermediul regulatorului în energie, ANRE, responsabil în fața Parlamentului Republicii Moldova și căruia nici până astăzi nu i-au fost comunicate cantitățile și prețurile la care a fost efectuate achizițiile din creditul BERD în 2022.

În al doilea rând, din cauza estimărilor imprecise ale consumului de gaze naturale până în acest moment doar o mică parte din volumele achiziționate de Energocom au fost pe deplin consumate, ceea ce înseamnă că RM plătește astăzi mai multe costuri de depozitare, iar prețul gazelor este vădit mai scump decât prețurile de pe piața de gaze la zi.

În al treilea rând, evitarea procedurilor legale, concurențiale și transparente, în conformitate cu legislația națională și normele Comunității Energetice Europene, au generat costuri majorate la gazele procurate. În acest context, dorim să vă adresăm câteva întrebări simple:

  1. De ce Guvernul Republicii Moldova nu a completat rezerva strategică prin proceduri normale de achiziții publice, ținând cont de faptul că în țara noastră există cel puțin 20 de companii licențiate, cu dreptul de a opera pe piața gazelor naturale?
  2. De ce compania de stat ”Energocom”, abilitată cu funcția de monopolist la achiziționarea de gaze naturale, nu a procedat la începutul procesului de achiziții la emiterea unei oferte publice de achiziții de gaze, preferând să opereze în schimb prin achiziționări directe cu anumite companii, selectate după criterii neclare și netransparente, printr-un concurs de tip închis, ca multe alte concursuri închise care sunt investigate astăzi de către procurori ai Procuraturii Generale, stimulând în acest fel numeroase dubii și clarificări legitime?
  1. După 2,5 ani, consumatorii din Moldova revin la o practică vicioasă de achiziționare a gazelor naturale la prețuri mult mai înalte decât prețul mediu de achiziție pe plan european. Notăm că asemenea precedent s-a întâmplat doar între anii 2019-2020. Vă rog să ne explicați motivele pentru care consumatorii publici și privați sunt obligați să procure în acest moment gaze exclusiv de la Energocom, o companie monopolist de stat, indiferent de evoluțiile recente pe piața energetică și starea economică precară a cetățenilor noștri?

Stimați Miniștri,

Dacă tranzacțiile autorizate de Ministrul Spânu ar fi fost făcute responsabil, transparent, prudențial, pe platformele de tranzacționare recunoscute în Uniunea Europeană, inclusiv ale unor platforme bursiere care și-au extins prezența la Chișinău din anul 2021, operând în condiții pe bază de garanții și planuri de livrare, Republica Moldova ar fi putut achiziționa de 3 ori mai multe gaze naturale, iar tarifele achitate de consumatori ar fi mult mai accesibile pentru populație (estimăm la 20 lei/m3 și nu 29.70 lei). Auzim deseori argumentul după care ”nimeni nu s-ar fi așteptat în august la asemenea evoluții ale pieței de gaze naturale”, dar acesta este complet fals. Un ministru competent s-ar fi asigurat că deciziile sale nu evaporă 300 milioane euro pe care noi, cetățenii, vom fi nevoiți să-i achităm la valoarea lor curentă, nu la prețul produsului de astăzi. Cine răspunde azi de incompetența domnului Spînu? Vrea cumva actualul guvern, condus de PM Dorin Recean, să-și asume personal moștenirea lui Spânu, un balast greu de suportat în 2023?

În altă ordine de idei, am rămas surprinși să aflăm că Ministrul Energiei, Domnul Victor Parlicov, consideră prețul la gaze ”neimportant”, ceea ce vine în contradicție cu acțiunile guvernării de a compensa șocul tarifelor înalte la energie, o politică susținută de mai mulți parteneri internaționali. Dacă ar avea dreptate Dl Ministru Parlicov, atunci presupunem că întreaga politică de compensări sociale, îndreptate spre ameliorarea situației tarifelor la energie, ar însemna o gravă risipă de bani. Cu acest prilej, Vă solicităm, stimați Miniștri să prezentați public clarificările necesare pe acest subiect, care nu admite ambiguități. Totodată, vă rugăm să prezentați public un Raport privind resursele alocate de guvern în perioada anilor 2021-2023 pentru compensarea tarifelor la energie și proveniența acestor resurse pentru ca toți cetățenii să știe datorită cui iarna a fost mai blândă și mai ușor de depășit. Sperăm foarte mult că afirmațiile Ministrului Parlicov au fost formulate în mod stângaci și că prioritățile sale se vor axa în continuare pe liberalizarea pieței energetice, demonopolizarea sectorului de gaze și energie electrică, lichidarea schemelor dubioase și, nu în ultimul rând, conlucrarea activă cu procurorii care investighează abuzurile posibile din sectorul pe care-l gestionează în acest moment.

Fără îndoială, criza energetică din anii 2021-2022 a lovit puternic economia națională. Veniturile reale ale populației în anul 2022 s-au contractat cu 10%, o tendință nemaivăzută de peste 20 de ani. Pentru a diminua impactul acestui șoc economic, Guvernul Republicii Moldova a reorientat banii de la investiții și plăți pentru salarii și pensii pentru acoperirea tarifelor, inclusiv și datorită procurărilor dubioase de pe piața externă. În aceste condiții, suntem îndreptățiți să cerem Guvernului un raport cu estimarea concretă a pierderilor suportate de populație ca urmare a deciziilor luate în anul 2021-2022 pe domeniul energiei, de la modificările Contractului din 29 octombrie, 2021 și până la achizițiile netransparente din lunile iulie – septembrie, 2022. Experții independenți internaționali au estimat aceste pierderi la circa 72 milioane euro, ceea ce reprezintă 25% creditul luat de RM din partea BERD. Știm foarte bine cine achită creditele contractate de guvernul Republicii Moldova – le achită cetățenii, cei mai săraci dintre europeni. Ceea ce nu știm este – cine va răspunde pentru gestionarea incompetentă a crizei energetice din anii 2021-2022? 

Datorăm un răspuns onest cetățenilor care-și doresc o guvernare europeană.

La final, vă rugăm stimați colegi și miniștri:

  1. Să faceți cât de curând un Auditul complet al achizițiilor de gaze efectuate în perioada anilor 2021-2022, prezentând concluziile lui cetățenilor interesați. Cetățenii au tot dreptul să știe ce s-a întâmplat cu banii lor și cu creditele de la BERD și alți parteneri internaționali. Nimeni nu are dreptul să refuze cetățenilor dreptul la informație veridică în ceea ce privește banii lor.
  1. Să cereți și altor agenții de stat și de reglementare să se expună pe marginea subiectului achizițiilor de gaze din perioada menționată pentru a valida astfel corectitudinea deciziilor pe un domeniu extrem de sensibil pentru veniturile cetățenilor. Vă solicităm astfel să apărați dreptul consumatorului de a cunoaște cum au fost efectuate procedurile de achiziționare a energiei, asigurând transparența obligatorie a deciziilor, oferind informații complete, corecte şi precise privind produsele, serviciile achiziţionate în interes public.

Cu respect,

Igor MUNTEANU

Președintele Partidului CUB (”Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”)