Ieri, Parlamentul RM a răsunat de audieri, de reproșuri, de acuzații și de timide răspunsuri din partea executivului. Este pînă la urmă o soluție de scoatere a aburului nemulțumirilor. Este limpede că nu poți ajunge nicăieri dacă nu formulezi clar întrebările:

I întrebare este – cine apără consumatorul de tarifele excesive pentru energie în pragul iernii? Tarifele cresc ca pe drojdii, iar ANRE nu face decât să noteze noile scumpiri cu 34% a gazelor la primul șuierat al monopoliștilor. Ezitările avute de autorități în iulie-octombrie la achiziționarea de gaze ilustrează mecanismul primitiv de luare a deciziilor și politizarea lor. Practic, planurile de achiziții agreate în 2024 nu au mers. NImeni nu și-a dat demisia.

A II întrebare- cine minte? După ce anumiți oficiali s-au lăudat luni întregi că RM e ”independentă energetic”, azi aceștia trebuie să răspundă pentru minciună. Conectarea la piața europeană de gaze nu înseamnă automat câștigarea libertății pentru că prețurile sporite la energie pun presiune pe consumatori, iar atunci când economia gâfâie și veniturile scad, iar statul doarme, populația suferă. Ar fi necesar un audit urgent la Energocom, ținând cont de uriașele credite scurse la Energocom pt ipotetica ”libertate energetică”. Ar fi esențial de aflat cum procesele verbale ale unor ședințe ale Ministerului Energiei (6 august) a blocat niște achiziții, care ar fi putut să salvezi RM de scumpiri. Pe piața energetică toți suntem interdependenți și nimeni nu este absolut independent, iar mixurile sunt soluția de viitor a oricărei economii sustenabile.

A III întrebare – ce facem cu datoriile pretinse de Gazprom din partea RM. Notăm că gigantul rus nu a acceptat auditul lui Spânu din 2021-2022, iar datoriile ”odioase” ale regiunii separatiste au ajuns la astronomica cifră de 11,4 mlrd $. Aș vrea să știu în ce condiții sunt livrate azi gaze MGRES (Transnistriei), care produce 90% din curentul folosit în RM, și ce facem după 1 ianuarie, 2025? Nu este clar nici după audieri dacă RM are curent electric din alternative și dacă putem substitui MGRES din alte surse? Este limpede că nici azi linia aeriană Issacea-Chișinău nu ne ajută.

La 27 noiembrie, #CUB a cerut actualului PM, Dorin Recean, răspunsuri la mai multe întrebări, care au precedat audierile de astăzi, la care însă nu am primit răspuns. În schimb, PM a promis că nu vor avea loc scumpiri în acest semestru. Avem dreptul să cunoaștem și noi ce mecanisme de compensații va introduce Guvernul RM pentru a compensa agenților economici costurile sporite la energie și cum trecem și această iarnă sub drapel PAS?

Întrebările noastre rămân relevante și vom expedia din nou autorității executive pentru a învăța guvernul să răspundă la petiții –

1). Cine va purta răspundere pentru sabotarea achizițiilor de gaze naturale, vara, ori la primele solicitări ale SA Moldovagaz , care a creat vulnerabilități uriașe în raport cu furnizorii externi?

2). Cine a interzis companiei Energocom să achiziționeze volumul necesar de gaze vara, deși legislația obliga autoritățile statului să facă stocuri de criză, luând în considerație experiența altor ani?

3). Care poate fi efectul juridic și financiar al deciziei autorităților de a solicita gaze naturale pentru Transnistria, care-și scoate 50% din veniturile sale din vânzările de energie produsă la MGRES, pe baza gazelor primite de la Moldovagaz și niciodată neachitate?

4). Cine va purta răspundere pentru auditul organizat de guvernul Gavriliță privind datoriile pretinse de concernul Gazprom (700 mln $), rezultatele căruia nu sunt recunoscute de SA Gazprom?

5). În ultimii 4 ani, RM a achiziționat cca 1,5 mlrd m3 gaze de pe piața europeană, acțiuni care au fost prezentate ca ”singurii pași de obținere a independenței reale” (după ce nu s-a făcut nimic în acest domeniu 32 de ani după 1991), iar randevous-ul dintre Parlicov și Miller reprezintă anularea retoricii victorioase din partea guvernului și, fără nicio exagerare, impresia unei ”reveniri a fiului rătăcitor” în perspectiva părții rusești. Cine este deci răspunzător de narativele false, care demonstrează eșecul proiectului de deconectare completă a sectorului energetic de energia rusească?

6). Cine este responsabil de monitorizarea volumelor de gaze livrate Transnistriei în ultimii ani (2021-2024), neplătite furnizorului și utilizate de către regimul separatist pentru a-și completa bugetul?

Este curios apelul unor oficiali de a nu ”politiza” subiectul, de parcă până acum retorica guvernamentală era pur-tehnocratică. DIn păcate, constatăm că anume incompetența și iluzionismul politic conduc la rezultate opuse față de cele promise, iar cei care nu învață lecția răspunderii pentru decizii eronate sunt condamnați să le repete. Despre asta vorbim și acum, în pragul iernii, și cu conturile MinFin golite de bani. Totuși, CUB va aștepta răspunsurile solicitate din partea autorității executive și vom monitoriza cum evoluează noua criză. Recomandăm insistent actualului guvern să denunțe orice tentații de a reveni la re-instalarea unor noi Comisii pentru Starea Excepțională în domeniul energetic sub paravanul cărora s-au săvârșit mult infracțiuni în anii precedenți.

Totuși, dacă ANRE va insista în continuare pe mărirea ilegală a tarifelor la gazele naturale, atunci noi vom depune o cerere penală la Procuratura Anticorupție și vom ataca decizia luată de regulator pe faptul încălcării atribuțiilor prevăzute de legislație și a procedurilor care asigură protecția drepturilor consumatorilor.