Ultimele noutăți

Conferința de presă CUB pe marginea problemelor de securitate

Guvernul spune că vrea, dar nu poate! CUB solicită măsuri urgente pe dimensiunea de securitate!

Condamnăm atacurile cu rachete soldate cu zeci de civili uciși și răniți în Ucraina, crime de război care definesc agresiunea militară a Rusiei de peste 345 zile. Credem că doar exprimarea compasiunii cu poporul ucrainean nu e de ajuns.

De 11 luni în RM trăim în regim de stare excepțională. RM este singura țară europeană care a prelungit nejustificat starea excepțională în 2022, fără a fi implicată în război, folosind acest regim special extrem de irațional, ineficient. Constatăm că actuala stare excepțională ajută unui grup foarte limitat de oficiali să se bucure de puteri sporite, pot gestiona sume uriașe de bani, fără nici un control public și înafara unor reguli și legi clare.

Pe durata acestei stări, populația RM a pierdut 1/3 din venituri, și așa precare (inflația 34%), afacerile cu energie pe piețele externe au avut loc fără transparență, ajutând unor băieți descurcăreți din RM și rușilor de la Gazprom să facă averi frumoase, iar 300 mln euro (credit BERD) au fost tocați la costuri excesive pe piața de spot. În urma deciziilor luate fără supraveghere am pierdut 70% din valoarea creditului inițial, fără ca cineva să-și asume vina.

Banii îi vom plăti tot noi, cu dobândă, creditorilor. Oare cât mai pot dormi procurorii în aceste condiții? Mai relevant pentru conferința de astăzi – oare această stare excepțională ne-a ajutat să fim mai rezilienți, să întărim apărarea și securitatea statului așa cum obligă legile și Constituția să acționăm în condiții de criză și amenințări sporite? Mai degrabă nu.

În aceste condiții, Iată câteva măsuri pe care am dori să le sugerăm autorităților.

📌În primul rând, cerem autorităților RM să utilizeze mai eficient participarea la ”Ramstein-8” din 20 ianuarie 2023, un format în care peste 50 de state susțin Ucraina să reziste agresiunii rusești. RM trebuie să fie la fel pe agenda Ramstein-8, să depășim fragilitatea extremă prin atragerea de sisteme, arme și muniții pt a ne apăra spațiul aerian și terestru. RM are nevoie de radare, drone, sisteme de identificare și doborâre a țintelor, altfel spus – avem nevoie de un un format Ramstein și pentru RM. CUB consideră necesar să lucrăm la un concept similar cu cel prezentat de ”Rasmussen-Yermak” (2022), un document de lucru între nevoile imediate și capacitățile efective ale aliaților de a ajuta RM. CUB este pregătit să schițeze un Concept similar de garanții și direcții, dacă va exista deschidere și DIALOG cu autoritățile competente ale statului. Nu putem aștepta până Ucraina învinge, trebuie să ne mișcăm acum la capitolul creșterii capacităților defensive, garanții de securitate, interoperabilitate și eliminarea amenințărilor de securitate, care afectează RM. Nu ar trebui să subestimăm apropiata reuniune la Chișinău a CPE din 1 iunie, la care RM ar putea să-și promoveze interesele urgente de securitate, astfel trecând de la un club neoficial de discuții diplomatice la un cadru multilateral de crearea de capacități de apărare pentru RM pe dimensiunea de apărare/securitate (franco-germano-română). Avem nevoie de mai multe acorduri bilaterale cu state ca România, să avem un spațiu comun de integrare și în ceea ce privește patrularea spațiului aerian, mai multe detalii

📌 În al 2 rând, cerem autorităților RM activarea sistemului de apărare teritorială civilă, ca politică a statului în condiții de război în vecinătatea noastră, nu selectiv ori parțial. CSE a apărut ca răspuns la pandemie, iar ulterior la criza energetică, fără a avea bine definite sarcinile, după modelul altor state care-și gestionează amenințările de securitate.

În acest moment, CSE are competență doar în materii de sănătate, achiziții și energie, fără a se atinge de sistemul apărării civile și fără a crea reziliență pe sectorul cel mai vulnerabil (securitatea națională). Nu s-au alocat resurse bugetare pentru apărarea civilă, iar din 130 adăposturi civile la Chișinău mai puțin de 10% sunt utilizabile. Acestea nu sunt dotate cu generatoare, sisteme de ventilare, depozite de alimente și apă, iar populația este total ne-informată. Notăm că Legea nr.212 din 21.06.2006 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război stabileşte clar că, în funcţie de evoluţia situaţiei, Preşedintele sau Guvernul va solicita Parlamentului declararea stării corespunzătoare, care obligă autoritățile să declanșeze sistemul de apărare civilă.

📌 În al 3 rând, există o judecată falsă despre faptul că războiul de agresiune rusesc în Ucraina nu are nicio tangență directă cu regimul separatist din Transnistria, iar agenții de influență ai Kremlinului au desfășurat o campanie masivă de ne convinge că RM nu ar trebui să aibă nicio frică de contingentul militar rus (GOTR) și trupele paramilitare separatiste, că totul e sub control, și că nu ar exista nici un risc de amenințare. Ei bine, propaganda a reușit, autoritățile actualului guvern par a trăi într-o lume paralelă cu amenințările reale din teritoriul ocupat. În aceste condiții, CUB cere autorităților RM să revină cu picioarele pe pământ.

Este nevoie de introducerea unui sistem de monitorizare a traversărilor pe liniile de acces spre și dinspre Transnistria, controlul circulației persoanelor mai ales înrolate în structurile militare ale regimului, GOTR. Acest regim de verificări este o condiție urgentă de consolidare a rezilienței. Cerem aplicarea unui regim de sancțiuni militarilor angajați în structurile GOTR și paramilitare ilegale. Propunem măsuri de profilaxie pentru angajații structurilor militarizate din teritoriul ocupat, i.e. retragerea cetățeniei RM persoanelor angajate în structurile GOTR, pentru că statutul lor este incompatibil cu legea cetățeniei și Constituția RM. Colegilor mei din CUB ne pare judicios să cerem autorităților să instituie un regim mult mai riguros de a monitoriza circulația liderilor regimului separatist, inclusiv ai celor pe care i-am putea include pe o listă a ”oligarhiei care influențează extrem de negativ situația drepturilor omului, ordinea constituțională și procesul de reglementare a conflictului în teritoriul ocupat”. Sugerăm autorităților competente să aplice sancțiuni drastice contra persoanelor care au persecutat cetățeni ai RM, ori care au lucrat pentru servicii secrete dușmănoase Republicii Moldova,  iar măsurile ar include înghețarea conturilor și activelor llor, blocarea companiilor care asigură materiale cu dublă destinație și carburanți, fluxuri financiare și alte activități economice unităților militarizate ale regimului,

📌 În al 4 rând, cerem autorităților RM instituirea unui regim special de control asupra uzinelor militare rusești pe teritoriul RM. Posibil că mulți nu cunosc, dar pe teritoriul RM funcționează 4 uzine militare ale Rusiei, Topaz (Chisinau), ASPA (Orhei), Benderski Mashinostroietelinii Zavod și Pribor (Tighina). Aceste uzine produc componente pentru rachetele rusești X-22, X-59; unele proiectează și fabrică mașini speciale pentru prelucrare electrochimică a paletelor pentru motoare de avioane și compresoare, i.e. stații de preparare a electroliților, generatoare de impuls (de la 8 kw la 3 mw), sisteme de control automate, piese de precizie, prelucrarea metalelor, propulsoare electrice. Uzina ASPA din Orhei produce piese și subansamble pentru concernul militar ”Krasnîi Octeabri”, lider mondial la motoare pentru avioanele de vânătoare MIG. Deși autoritățile susțin că acestor uzine nu li s-au eliberat recent autorizații de export (RISE-Moldova, 24 februarie, 2022), avem temeiuri să punem la îndoială statistica pentru că aceste uzine au funcționat neîncetat în ultimii 2 ani. Funcționarea lor pune în pericol alinierea RM la regimul de sancțiuni la care nu ne-am aliniat oficial în anul 2022.

logo

SOCIAL MEDIA